wtorek, 26 lutego 2013

Szarlotka królewska

Moja rodzina preferuje ciasta w których jest mało ciasta w cieście. Dlatego moja szarlotka ma bardzo cienki spód i duże pozostałe warstwy. Upieczony biszkopt rozcięłam na 2 części i szarlotkę zrobiłam na jednej z nich.


Składniki:

Na biszkopt:

- 4 jajka,
- 1 szkl. cukru,
- 1 szkl. mąki pszennej,
- 1/2 szkl. mąki ziemniaczanej,
- 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia.

Ponadto:

- 2 kg. jabłek,
- 1 galaretka owocowa (dodałam brzoskwiniową),
- 500 ml. śmietany kremówki,
- 1-2 łyżki cukru pudru,
- śmietan fix lub łyżeczka żelatyny.

1. Ubijamy całe jajka z cukrem na jednolitą masę. Dodajemy mąkę pszenną i ziemniaczaną oraz proszek do pieczenia - wszystko razem mieszamy.
2. Przekładamy do tortownicy której spód wykładamy papierem do pieczenia. Proporcje są na małą tortownicę - jeżeli piekę biszkopt na duży tort to biorę 1,5 porcji (czyli 6 jajek, 1,5 szkl. cukru itd.)
3. Pieczemy przez ok. 40 min w temp. 160-170 st. Ja zawsze sprawdzam patyczkiem do szaszłyków czy ciasto się upiekło. Jeżeli na patyczku widać niedopieczone ciasto to znaczy, ze musi jeszcze posiedzieć w piekarniku, jeżeli natomiast jest on suchy to ciasta się nam upiekło.
4. Pozostawiamy ciasto do wystygnięcia.
5. Kiedy włożymy biszkopt do piekarnika zajmujemy się jabłkami.
6. Surowe jabłka obieramy, kroimy w nieduże kawałki i prużymy w garnku dosładzając jeżeli jest taka potrzeba.
Ja jesienią przygotowuję jabłka na jabłecznik, więc teraz otwieram słoiczek i tylko podgrzewam.
7. Do gorących jabłek dodaję galaretkę i dokładnie mieszam.
8. Lekko przestudzone jabłka nakładam na biszkopt - pozostawiamy aż wystygnie. 
Jeżeli chcecie aby było dużo ciasta to wykorzystajcie cały biszkopt. Ja przecinam go na 2 części i wykorzystuję tylko jedną. Jeżeli nie robię nic z drugiej części biszkoptu to zamrażam ją i na następny raz odpada mi pieczenie - dzięki czemu mam bazę aby przygotować ciasto błyskawicznie.
9. Ubijamy mocno schłodzoną kremówkę do której dodajemy cukier puder. Na koniec ubijania wsypujemy śmietan fix lub łyżeczkę żelatyny wymieszanej z odrobiną gorącej wody.
10. Śmietanę układamy na jabłka. Wierzch można fantazyjnie polać czekoladową polewą, jednak nie jest to konieczne.



1 komentarz: